2010/9/9

— correct me if i’m critical, sept 11-nov 2, 2010, Berlin, correct me if i’m critical is an exhibition program that aims to question how critical knowledge is approached, produced, and positioned by artistic practices today. Referring to the Scandinavian and German traditions of political correctness, correct me if i’m critical takes its institutional framework and support structures (Swedish Embassy, Berlin and other venues included into the program) as a contextual base, and investigates the possibilities of contemporarizing Hannah Arendth’s terms “agent” and “action”. http://www.correctmeifimcritical.org/

Kritikai művészet olvasmánylista – tranzit.blog.hu offline

Angolul:

— Jacques Ranciere: The Politics of Aesthetics: The Distribution of the Sensible. London; New York : Continuum, 2006.

— Irit Rogoff: From Criticism to Critique to Criticality. http://eipcp.net/transversal/0806/rogoff1/en

— Gerald Raunig: What is Critique? in: http://transform.eipcp.net/transversal/0808/raunig/en

— Zeglin Brand, “Disinterestedness and Political Art”, in Paradoxa, No. 8, November, 1998

— Grant H. Kester, Art, Activism and Oppositionality, in: “Essays from Afterimage”, Duke University Press, Durhamand London, 1998

— Martin Jay, “The Aesthetic Ideology as Ideology; or, What Does It Mean to Aestheticize Politics?” in Cultural Critique, No.21

— Nina Felshin, in “But is it Art?” in “The Spirit of Art as Activism” Nina Felshin (ed.), Seattle: Bay PressMurrayEdelman, From Art to Politics, ChicagoUniversityPress

— Lucy Lippard, “Trojan Horses: Activist Art and Power”, in Art Theory and Criticism, ed. Sally Everett, McFarland Company, Inc., Publishers

— Lucy Lippard,  “Art and Politics in 1980”, in Block Reader in Visual Culture, Routledge , London and New York

— Sophie Berrebi’s  article “Aesthetics is Politics”, in Art & Research, Vol. 2, No. 1, Summer, 2008

Magyarul:

— Peter Bürger: Az avantgárd műalkotás In: Szép Literatúrai Ajándék 1997/3-4. 5-29

— Zólyom Franciska: Egyenes beszéd! – A politkai ellenállás tudománya. http://exindex.hu/index.php?l=hu&page=3&id=268

— Claire Bishop: A szociális fordulat: a kollaboráció és elégedetlenei http://exindex.hu/index.php?l=hu&page=3&id=531

— Bálint Móni: Köz-tér; Köz-ügy; Várostervezési folyamatok és public art. In:Köztes terek. Impex-Kortárs Művészeti Szolgáltató Alapítvány, FKSE, C3, Budapest 2008.

— Szimbolikus vagy valós szolidaritás – beszélgetés a társadalomtudatos művészetről (Erőss Nikolett, Zólyom Franciska) In: Műértő 2009 március

— Judith Butler: Jelentős testek. A szexus diszkurzív korlátairól. Új Mandátum, Budapest, 2005.

Reklámok



    Vélemény, hozzászólás?

    Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

    WordPress.com Logo

    Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

    Twitter kép

    Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

    Facebook kép

    Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

    Google+ kép

    Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

    Kapcsolódás: %s



%d blogger ezt kedveli: